Republican congressman warns ‘more people will die’ over false claims of 2020 election fraud after call for executions airs on pro-Trump media outlet

A supporter of US President Donald Trump keeps a hand on his gun during a "Stop the Steal rally" in front of the residence of Minnesota Governor Tim Walz in St Paul, Minnesota, on November 7, 2020.
A supporter of former US President Donald Trump keeps a hand on his gun during a “Stop the Steal rally” in front of the residence of Minnesota Governor Tim Walz in St Paul, Minnesota, on November 7, 2020.

  • A host on the far-right One America News suggested killing “traitors” over false election fraud claims.
  • The network is staunchly pro-Trump and has promoted conspiracy theories about the 2020 vote.
  • See more stories on Insider’s business page.

False claims of systemic fraud in the 2020 election will result in blood being spilled, a Republican congressman warned Thursday.

Earlier in the week, the far-right One America News Network aired a segment in which a host erroneously claimed there were people involved in a conspiracy related to the 2020 election. “What happens to them? Well, in the past, America had a very good solution for dealing with such traitors: executions.”

There is no evidence of a mass conspiracy around the 2020 election, which President Joe Biden won.

Rep. Peter Meijer, a Michigan Republican who was first elected to the US Congress in 2020, denounced that rhetoric as obscene and dangerous.

“Let me be clear: more people will die [because] of craven propaganda like this,” Meijer posted on Twitter. “When there are no arrests [because] this is all a lie,” those who believe debunked allegations the election was stolen from ex-President Donald Trump “will take matters into their own hands.”

OANN is currently acting as a media partner for the partisan “audit” in Maricopa County, Arizona. That effort, led by the private firm Cyber Ninjas on behalf of the state’s GOP-led Senate, has been rife with irregularities that mean its findings “should not be trusted,” according to a recent review by election experts. President Joe Biden won the county by more than 45,000 votes.

In Michigan, meanwhile, a Republican-led investigation of the 2020 vote this week concluded that there was “no evidence of widespread or systemic fraud.” Biden won the state by more than 154,000 votes.

“Sources must lose credibility when it is shown they promote falsehoods, even more when they never take accountability for those falsehoods,” Republican state Sen. Ed McBroom, chair of the Senate Oversight Committee, said in a statement.

Read the original article on Business Insider

Conservative media outlets feud as OAN accuses pro-Trump Newsmax of being a ‘left-leaning’ network

Screenshot OAN
A screenshot of a One America News segment exploring whether Newsmax is “left-leaning.”

  • A host on One America News has accused Newsmax of being a “left-leaning organization,” Newsweek reported.
  • He said that Newsmax did not back former President Donald Trump strongly enough after the 2020 election.
  • Both stations are openly supportive of Trump and are popular in right-wing circles.
  • See more stories on Insider’s business page.

As an increasing number of conservatives move from Fox News to outlets further on the right, the battle for pro-Trump views is well underway for One America News (OAN) and Newsmax.

So much so that an OAN host has challenged the right-wing credentials of pro-Trump Newsmax by calling it a “left-leaning organization,” Newsweek reported.

In a recent segment, journalist Pearson Sharp accused Newsmax of professing to be conservative but not backing former President Donald Trump strongly enough.

Read more: EXCLUSIVE: Fox CEO Lachlan Murdoch talks about his dad, Tucker Carlson, Trump, and why he plans to stick around

“Then there was Newsmax, which likes to project an image of being home for conservative, right-leaning or at the very least center-right news,” Pearson Sharp said. “A place where anyone who’s tired of Fox’s increasingly left-wing angles can find a fresh take on news. But is that really the case?”

Sharp then moved on to criticize Newsmax for its coverage of the 2020 election results.

“If you dig deeper under the Newsmax image of so-called conservative news, you’ll find a very different, much more left-leaning organization,” he said.

“Newsmax threw Trump under the bus and buckled almost immediately, declaring Biden the next president, despite all the evidence of massive fraud and without waiting for the contested battleground states to finish their investigations,” Pearson added.

Newsmax has an editorial policy of “being supportive of the President [Trump] and his policies,” the network’s founder told The New Yorker. The former president, in turn, has often sung the praises of the media outlet.

There is little indication to suggest that it has a left-wing bias.

It was famously sued for defamation by Dominion Voting Systems after consistently promoting false claims about the 2020 election being rigged, Insider’s Jacob Shamsian reported.

OAN is also popular in conservative circles, and more explicitly prides itself on its pro-Trump credentials than its rival. The media outlet has described itself as one of the “greatest supporters” of Trump, The Hill reported.

OAN, like Newsmax, has also been praised by the former president and is well-known for promoting baseless conspiracy theories about election fraud.

Read the original article on Business Insider

Russian proxies ‘helped produce a documentary that aired on a US television network’ last year, intelligence report says

putin
Russian President Vladimir Putin.

  • An intel report said Russian proxies “helped produce a documentary that aired on a US television network” in January 2020.
  • The documentary appears to have been featured on the Trump-aligned One America News Network.
  • It explored purported allegations of corruption involving the Bidens and Ukraine.
  • See more stories on Insider’s business page.

A bombshell report released Tuesday by the Office of the Director of National Intelligence accused the Russian government of carrying out a covert influence campaign aimed at swaying the 2020 election in favor of then President Donald Trump.

As part of that effort, the report said, Russian proxies “made contact with established US media figures and helped produce a documentary that aired on a US television network in late January 2020.” This line appears to be referencing a documentary by the Trump-allied One America News Network (OAN) that aired the weekend of January 25-26 last year, according to NBC News.

Titled, “The Ukraine Hoax: Impeachment, Biden Cash, Mass Murder,” the film purported to “expose Biden-Obama corruption” related to Ukraine. It aired at the same time Trump was facing a Senate impeachment trial for withholding military aid from Ukraine while pressuring the country to launch politically motivated investigations targeting the Bidens.

The documentary was made by Michael Caputo, a former Trump advisor who served as the spokesperson for the Department of Health and Human Services before he took medical leave after spreading conspiracy theories about armed “left-wing hit squads” targeting Trump’s second inauguration. He made the comments in September, when Trump and then-Democratic candidate and now President Joe Biden were still vying for the White House.

“I know Ukraine very well, and I knew that the Bidens were up to something there,” Caputo said when promoting the documentary in an interview with the right-wing commentator Jack Posobiec in January 2020. “And I knew that the former president [of Ukraine], President Poroshenko, had been involved in interfering in the American elections. I thought that I could prove it, so I flew over there in August [of 2019].”

Allegations of corruption involving the Bidens and Ukraine, as well as claims of Ukrainian interference in the 2016 election, were at the center of Republicans’ messaging during the 2020 race.

Trump, his lawyer Rudy Giuliani, and several of their congressional allies repeatedly accused the Biden of inappropriately leveraging his role as vice president to help his son, Hunter, when the younger Biden served on the board of the Ukrainian natural-gas company Burisma Holdings.

They also alleged that Ukraine, not Russia, was responsible for meddling in the 2016 election, and that it did so to help then Democratic nominee Hillary Clinton. OAN, which has often been compared to a state-run media outlet because of its pro-Trump agenda, was a key player in amplifying these claims.

But as the ODNI’s report found – and as has been repeatedly confirmed by US officials, diplomats, and anticorruption activists – the allegations stemmed mainly from a Russian disinformation campaign directed by Vladimir Putin that aimed to push “misleading and unsubstantiated” narratives about Biden in order to “damage US ties to Ukraine, denigrate President Biden and his candidacy, and benefit former President Trump’s prospects for reelection.”

To that end, a “network” of pro-Russian Ukrainians like the lawmaker Andriy Derkach and the influence agent Konstantin Kilimnik “sought to use prominent US persons and media conduits to launder their narratives to US officials and audiences,” the report said. “These Russian proxies met with and provided materials to Trump administration-linked US persons to advocate for formal investigations; hired a US firm to petition US officials; and attempted to make contact with several senior US officials.”

In the last year, OAN and fellow Trump-allied network Newsmax have gained traction with the former president’s base for presenting his views without scrutiny or fact-checking. But that same loyalty to Trump also landed both outlets in legal hot water when the election tech company Dominion Voting Systems threatened to sue them for defamation.

In January, Insider’s Jacob Shamsian reported, OAN quietly scrubbed its site of Domion-related articles despite publicly doubling down on conspiracy theories about the company. It also removed stories about Smartmatic, a rival election tech company that was also a subject of the conspiracy theories and threatened legal action.

Read the original article on Business Insider

OANN is doubling down on election conspiracy theories after Dominion threatened the network with a defamation lawsuit

OANN
Dominion Voting Systems has threatened to sue OAN, Newsmax, and Fox News for defamation.

  • Dominion Voting Systems sent letters to the One America News Network threatening to sue for defamation, accusing the network of spreading unsubstantiated conspiracy theories about the election-technology company.
  • OAN responded with letters of its own, asking Dominion to preserve certain documents concerning the election in order to help the network make its case if it ends up in court.
  • The requests reiterated some of the figures involved in the election conspiracy theories, including the former president of Venezuela Hugo Chávez and the billionaire investor and philanthropist George Soros.
  • Visit Business Insider’s homepage for more stories.

In response to threats of a defamation lawsuit, the One America News Network is leaning further into some election conspiracy theories that the network has featured on its shows.

Dominion Voting Systems previously sent OAN letters threatening to sue, accusing the network of spreading the unsubstantiated conspiracy theory that the election-technology company manipulated votes in favor of President-elect Joe Biden in the November general election.

Dominion also asked the network to save any documents or correspondence related to Dominion, Insider’s Jacob Shamsian previously reported.

In letters reviewed by Insider, OAN responded by requesting Dominion keep records of certain documents so the network can “preserve its own claims and defenses in the event of litigation.”

The conservative news network sent similar letters to Smartmatic, another election-technology company.

Supporters of President Donald Trump have alleged, without substantial evidence, that Dominion’s voting machines and Smartmatic’s voting software helped flipped votes from Trump to Biden. There are also groundless claims that Dominion has secret ties to Smartmatic.

The material OAN requested be preserved concerns that claim, as well as other baseless conspiracy theories that prompted Dominion’s lawsuit threats in the first place.

In the letters dated December 23, the list included voting software and hardware, communications about the 2020 election, digital and manual ballots, and the voting machines themselves.

In letters sent a day later, OAN requested the companies’ save any correspondence between Smartmatic CEO Antonio Mugica and a number of individuals, including former president of Venezuela Hugo Chávez and California Secretary of State Alex Padilla.

The president’s allies have also claimed without evidence that Smartmatic was working with the socialist Venezuelan government and Chávez, who died in 2013, to disrupt the US presidential election.

The list of material to preserve includes documents concerning George Soros, the billionaire investor and philanthropist who is a frequent target of right-wing conspiracy theorists.

In addition to OAN, Dominion has sent letters to Fox News and Newsmax with threats to sue for defamation, as well as conservative media figures like Sean Hannity and Rush Limbaugh, among others.

The company has also sent letters to some of Trump’s allies, including attorneys Sidney Powell and Rudy Giuliani.

Mugica, the Smartmatic CEO, has also said the company is considering pursuing lawsuits against Fox News, Newsmax, and OAN, for spreading the groundless claims, saying they have hurt his business.

Read the original article on Business Insider